Atenție, la produsele cosmetice! Vezi ce au descoperit comisarii ANPC în urma unor controale!

19 Oct 2018 07:45
Atenție, la produsele cosmetice! Vezi ce au descoperit comisarii ANPC în urma unor controale!
In conformitate cu programul privind tematicile de control pe trimestrul II, Autoritatea Nationala pentru


Actiunea de control a avut la baza urmatoarele acte normative:

• Regulamentul nr. 1223/2009/CE privind produsele cosmetice;

• HG nr. 147/2015 privind adoptarea unor masuri pentru crearea cadrului de aplicare a prevederilor Reg. nr. 1223/2009/CE privind produsele cosmetice, precum si ale Reg. nr. 655/2013/UE de stabilire a unor criterii comune pentru justificarea declaratiilor utilizate in legatura cu produsele cosmetice;

• OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;

• Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificarile si completarile ulterioare;

• Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, cu modificarile si completarile ulterioare;

• OG nr. 21/1992 (r2) privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare;

• Ordinul ANPC nr. 72/2010 privind unele masuri de informare a consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.



Date sintetice:



o Au fost verificati 762 de operatori economici, din care 756 cu vanzare directa si 6 cu vanzare online.

o La 446 din cei 762 controlati, reprezentand 58,66 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale.



Masuri dispuse si sanctiuni aplicate:



o Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 497 de sanctiuni, din care 223 amenzi contraventionale in valoare de 768.200 lei si 274 avertismente.

o S-au dispus 206 masuri de oprire temporara de la comercializare pentru produse cosmetice in valoare de 230.007 lei si 18 masuri de oprire definitiva, pentru produse cosmetice cu data de minima durabilitate depasita (expirate), in valoare de 2.445 lei, la vanzarea directa si 1 masura de remediere a site-ului (de corectare sau completare a informatiilor continute de site-ul de publicitate la care s-au depistat abateri), la vanzarea online.



I. Vanzarea directa:



Date statistice:



o Au fost verificati 756 operatori economici.

o Au fost controlate produse cosmetice in valoare toatala de 2.303.545 lei.

o La 446 de operatori economici din cei 756 controlati, reprezentand 58,99 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale.

o Valoarea totala a produselor cosmetice cu abateri a fost de 287.317 lei.
Protectia Consumatorilor a desfasurat, in perioada 19.06-30.06.2017, o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv la comertul online.



Masuri dispuse si sanctiuni aplicate :



o Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 496 de sanctiuni, din care 274 amenzi contraventionale in valoare de 767.200 lei si 222 avertismente.

o S-au dispus 206 masuri de oprire temporara de la comercializare pentru produse cosmetice in valoare de 230.007 lei si 18 masuri de oprire definitiva, pentru produse cosmetice cu data de minima durabilitate depasita (expirate), in valoare de 2.445 lei.



Deficiente constatate privind:



1. Informarea consumatorilor/etichetarea produselor cosmetice (art. 19 - Etichetarea din Reg. nr. 1223/2009):



S-au constatat abateri privind informarea consumatorilor la 76 de operatori economici, din judetele Alba, Arad, Bacau, Bistrita-Nasaud, Brasov, Braila, Cluj, Constanta, Galati, Harghita, Hunedoara, Iasi, Mehedinti, Neamt, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, si Vrancea, reprezentand 10,05% din totalul operatorilor controlati.



Exemple:



jud. Constanta: un operator economic avea la comercializare produse cosmetice (rimel, luciu de buze, oja, ruj), fara informatii privind numele sau denumirea comerciala si adresa persoanei responsabile, numarul de lot si lista ingredientelor iar altul comercializa produse cosmetice, de provenienta din import (deodorant, fixativ, gel dus), fara a informa consumatorii cu privire la numele sau denumirea comerciala si adresa importatorului.



jud. Cluj: informatiile continute de etichete erau inscriptionate ilizibil, usor de sters la urmatoarele produse: parfum, crema de corp, rujuri, farduri, pudra, sampon de par, gel de dus, lac de unghii, balsam de par, apa de gura, gel de unghii UV, rimel, fard de ochi, rimel, oja, ulei de par cu efect de netezire, dizolvant pentru unghii, produse de ingrijire a mainilor, luciu de buze, fard de ochi, gel de par, apa de parfum, deodorant



jud. Timis: produse cosmetice (rujuri) fara informatii privind lista ingredientelor.



2. Cerintele lingvistice de informare a consumatorilor (art. 6 - Obligatiile distribuitorilor, alin (2), a doua liniuta si art. 19, alin (5): informatiile mentionate mai sus la punctul 1 din tematica (alin. (1) lit. (b), (c), (d) si (f) si la alin. (2) si (3) din Reg.) trebuie traduse si redactate in limba romana, conform alin. (5) din Reg.)



S-au constatat abateri privind lipsa traducerii in limba romana a informatiilor destinate consumatorilor la 142 de operatori economici, din judetele Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Brasov, Braila, Caras-Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Galati, Harghita, Hunedoara, Iasi, Mehedinti, Neamt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea si mun. Bucuresti, reprezentand 18,78% din totalul operatorilor controlati.



Exemple:



jud. Bihor: produse cosmetice neinsotite de informatiile obligatorii traduse in limba romana, asa cum prevede Reg. nr. 1223/2009/CE.



jud. Neamt: produse cosmetice fara a avea traduse in limba romana informatiile obligatorii, prevazute de Reg. nr. 1223/2009/CE: degresant pentru unghii de provenienta din Italia, fond de ten, rimel volum special, produse pentru ingrijirea parului, crema de dus, sampon si crema de par de provenienta din Italia, creme, sampoane, sapunuri lichide, crema de proveniente din China, strugurel de proveniente din Polonia, lac de unghii, luciu de buze, rujuri,



jud. Teleorman: produse cosmetice (sampoane, anti-perspirante, sapunuri si roll-on-uri, deodorante, lac unghii, apa de toaleta, pudra, fonduri de ten, baton corector, ruj, luciu buze “LUCY ‘S”, fond ten “AFFINETONE”, pudra “RIMMEL”, pudra “MISS SPORTY”), fara a avea traduse in limba romana informatiile obligatorii, existente pe ambalaj sau recipient, prevazute de Reg. nr. 1223/2009/CE.



3. Incadrarea in data de minima durabilitate specificata – DMD (art. 6 - Obligatiile distribuitorilor, alin (2), a treia liniuta sau cu alte cuvinte, depistarea produselor cosmetice cu DMD depasita sau expirate, atunci cand este aplicabil art. 19 alin (1))



S-au constatat abateri privind incadrarea produselor cosmetice in data de minima durabilitate la 24 de operatori economici, din judetele Alba, Bacau, Calarasi, Cluj, Galati, Harghita, Iasi, Neamt, Salaj, Sibiu, Timis, Valcea si Vrancea, reprezentand 3,17% din totalul operatorilor controlati.



Exemple:



jud. Neamt: produse cosmetice, avand data de minima durabilitate depasita (expirate): lac de unghii cu DMD expirata din 03.2017, crema depilatoare cu DMD expirata din 09.2015, sapun lichid cu glicerina cu DMD expirata din 03.05.2016.



jud. Salaj: produse cosmetice (vopsea de par si lac de unghii), cu DMD depasita (expirate).



jud. Vrancea: produse cu DMD expirata de 1-3 luni: lotiune de corp, ulei de corm, lapte de protectie solara; produse cosmetice cu data de minima durabilitate expirata de 1-6 luni sau care nu aveau mentiuni referitoare la DMD, nici direct, nici sub forma simbolului PAO: vopsea de par, crema de fata, crema de maini, expirate; balsam de buze, China – fara DMD



4. Asigurarea conditiilor de depozitare astfel incat sa nu fie afectata conformitatea produselor cosmetice cu cerintele Reg. (art. 6 - Obligatiile distribuitorilor, alin (4))



S-au constatat abateri privind asigurarea conditiilor de depozitare la 1 operator economic.



jud. Vaslui: nu asigura conditiile de depozitare stabilite de producatori, la produsele cosmetice aflate la comercializare (lapte demachiant, emulsie nutritiva, crema ingrijire calcaie), acestea fiind expuse pe un raft, situat langa geam, sub actiunea razelor solare, fara a se respecta temperatura stabilita de producatori, de 15-25 °C.



5. Declaratiile referitoare la produs (art. 20 – Declaratii referitoare la produs, din Reg. nr. 1223/2009, alin (1) si (2)

Nu s-au constatat abateri.



6. Accesul publicului la informatii (art. 21 – Accesul publicului la informatii, din Reg. nr. 1223/2009)

Nu s-au constatat abateri.



7. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor (conform Legii nr. 148/2000, art. 9, comparatiile care se refera la o oferta speciala trebuie sa indice, in mod clar si neechivoc: data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil; data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii specifice, daca oferta speciala nu a inceput inca)



S-au constatat abateri privind desfasurarea promotiilor la 21 de operatori economici, din judetele Alba, Bacau, Caras-Severin, Cluj, Gorj, Ialomita, Mehedinti, Neamt, Sibiu, Suceava si Vrancea, reprezentand 2,77 % din totalul operatorilor controlati.



Exemple:

jud. Alba: pachete promotionale, fara a specifica daca oferta este in limita stocului disponibil sau este reaprovizionabila.



jud. Ialomita: vanzari promotionale la produse cosmetice, avand inscris pe flyerele de promovare “promotie valabila in perioada 1-30.06.2017, in limita stocului disponibil“, contrar art. 32 din OG 99/ 2000, care prevede una dintre variante.



jud. Sibiu: promotii in desfasurare, fara sa indice insa data la care urma sa inceteze oferta sau faptul ca oferta speciala se referea la stocul de bunuri disponibil.



jud. Neamt: la trei operatori economici nu era afisata sintagma „in limita stocului disponibil”, la cel de-al patrulea nu era afisata perioada vanzarilor promotionale sau sintagma „in limita stocului disponibil” iar la ultimul, exista afisul “PROVOCATI FANTEZIILE: cumpara oricare doua parfumuri si primesti cadou o carte”, dar oferta incetase (se terminase perioada).



8. Respectarea prevederilor Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii



S-au constatat practici incorecte la 4 operatori economici, din judetele Giurgiu, Mures si Prahova, si anume:



jud. Giurgiu: pasta de dinti 75 ml/buc, cu pretul de raft 14.99 lei/buc si pasta de dinti “75 ml+33% cadou”, cu pretul de raft 15.99 lei/buc; la verificarea pretului la casa de marcat, s-a constatat faptul ca pretul de raft nu era acelasi cu pretul de casa, pentru produsul pasta de dinti ,,75ml+33%cadou”, pretul electronic afisat la raft fiind ,,15.99 lei/buc” iar la casa de marcat ,,14.99 lei/buc”. Practic, operatorul economic efectua o practica comerciala incorecta, prin omisiune inselatoare, care, datorita unor informatii incorecte referitoare la pret sau existenta unui avantaj specific pretului, determina consumatorul sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o.



jud. Mures: pasta de dinti “1+1 gratis“, fara sa existe la vanzare si produsul individual, pentru comparatie.



jud. Prahova: pachete promotionale cu produse cosmetice “2+1gratis” sau “50% reducere din al doilea produs”, dar nu s-a identificat la raft produsul singular/de referinta, cu pretul/produs, pentru comparatie, astfel incat consumatorul sa se poata edifica cu privire la veridicitatea ofertei.



9. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551

S-au depistat abateri privind afisarea plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 la 2 operatori economici, din judetele Braila si Gorj.



10. Alte abateri (legalitatea functionarii; afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor si tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit, conform OG 21/1992 (r2))



S-au constatat alte abateri la 235 de operatori economici, din toate judetele, cu exceptia judetelor Bistrita-Nasaud, Braila, Constanta, Galati, Harghita, Ilfov si Salaj, reprezentand 31,08 % din totalul operatorilor controlati.



Exemple:



jud. Botosani: patru operatori economici nu aveau afisat orarul de functionare, altii doi nu aveau afisate denumirea unitatii si codul unic de inregistrare la Registrul Comertului din care sa reiasa obiectul de activitate al societatii iar altii sase nu aveau afisate preturile de vanzare la produsele cosmetice comercializate.



jud. Ialomita: produse cosmetice comercializate fara a avea afisate preturile pe unitatea de masura, conform prevederilor HG nr. 947/2000.



jud. Olt: nu aveau afisat orarul de functionare.



jud. Teleorman: nu a prezentat registrul de control.





II. Vanzarea online. Analiza site-urilor de prezentare si publicitate



Date sintetice:



• S-au verificat 6 profesionisti, cu site-uri de prezentare si publicitate.

• La 1 profesionist, reprezentand 16,66 % din totalul online controlat, s-au depistat abateri de la prevederile legale.



Masuri dispuse si sanctiuni aplicate :



• Pentru abaterile constatate, profesionistului i s-a aplicat 1 amenda contraventionala, in valoare de 1.000 lei si s-a dispus 1 masura de remediere a site-ului, prin corectarea sau completarea informatiilor continute de site, la momentul controlului.



Deficiente constatate privind:



1)Respectarea prevederilor OUG nr. 34/2014, in materie de informare a consumatorilor cu privire la formularul de retragere tipizat:



jud. Iasi: pe site-ul profesionistului nu era postat formularul de retragere.





Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cosmetice direct din magazine:



o sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de reclamatie; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacosa”;

o sa fie atenti la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranta din filiere paralele ;

o sa verifice daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat in punga de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;

o sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;

o sa stie ca unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta - holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;

o sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse, din afara UE ;

o sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate (DMD), precedata de expresia ”A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe;

o sa stie ca anumite produse precum cremele, nu au DMD ci au inscriptionat un simbol – PAO, constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere, in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);

o sa stie ca sunt produse la care DMD este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune, cum sunt deodorantele); acestea nu au nici PAO (continutul nu intra in contact cu aerul, dupa deschidere);

o sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sanatate

Foto cu carater ilustrativ

COMENTARII

COMENTEAZA SI TU



Ultimele comentarii
Sunt multi care nu fac stop-ul aici...din stop il face cedeaza...e trist ce vad mai mereu...odata ce e un semn trebuie respectat atat pt tine cat si pt ceilanti.
APA NOVA ,sa faca bine ca sa deschida si vana de la CRANGUL LUI BOD care se afla linga podul de pe CENTURA DE VEST Ploiesti si anume cea care merge la statia de langa PODUL INALT VEST ,sau cea de la intersectia Soseaua Vestului -Republici unde sunt vanele principale de legatura ,ca eu cand iam intrebat daca pica CRANGUL LUI BOD au zis ca deschide vanele de la INEL TREI BRAZI ptr alimentarea VESTULUI
Mafia lucreaza
cu banii aștia imi cumpar un cal
puteti contacta la nr multumemsde telefon 0731814289
Curs valutar
EUR Euro 4.6658 -0.0009
USD Dolarul SUA 4.0493 0.0134
GBP Lira sterlina 5.3102 0.0065
CHF Francul elvetian 4.0769 0.0085
XAU Gramul de aur 159.3087 0.1231