ISTORIA PELISORULUI

02 Mar 2015 13:27
ISTORIA PELISORULUI
Castelul Pelişor a fost construit între anii 1899-1902, din dorinţa regelui Carol I, ca reşedinţă a principilor moştenitori. „Casa de vis“, ce îmbină elemente germane cu unele româneşti, ilustrează gusturile Reginei Maria şi crezul acesteia în materie de frumos. De altfel, întreg Pelişorul păstrează amintirea pregnantă a celei care avea să devină regina tuturor românilor, fiind şi locul în care Regina Maria a trecut în eternitate, potrivit adevarul.ro
În 2013 s-au împlinit 110 ani de la inaugurarea castelului Pelişor, reşedinţă princiară şi regală, şi 20 de ani de când şi-a deschis porţile pentru publicul larg, devenind muzeu, singurul în stilul Art Nouveau din România. Castelul Pelişor a fost construit între anii 1899-1902, din dorinţa Regelui Carol I, ca reşedinţă a principilor moştenitori, Ferdinand şi Maria, de către arhitectul ceh Karel Liman (1855-1929), şi este inaugurat un an mai târziu, la 24 mai1903. Castelul este parte integrantă a vastului ansamblu arhitectonic creat de regele Carol I pe valea pârâului Peleş: reşedinţa de vară a Casei Regale, adică Peleşul, Casa Cavalerilor, Economatul, Casa Corpului de Gardă, Casa Arhitecţilor, Casa Grădinii, iar mai târziu, Pelişorul. În Actul inaugural al castelului, pictat de regină pe un pergament se consemnează: “Noi, Carol I, Rege al României, clădit-am această casă alăturea de falnicul castel Peleş pentru iubiţii noştri nepoţi. Sfinţită de biserică spre a aduce binecuvântarea cerului, noi, Ferdinand, principe al României cu Maria, principesă primit-am această nouă clădire, cu inima recunoscătoare şi plină de dragoste. Intrat-am cu ai noştri copii, Carol, Elisaveta şi Maria, în anul mântuirii 1903, iar al domniei regelui Carol al 37-lea, în ziua de 24 maiu. Dat-i-am nume, Pelişor”. La sărbătoarea inaugurării au fost prezenţi, alături de monarhi şi principii mostenitori, arhimandritul Nifon, ofiţeri superiori ai armatei române, personalităţi din lumea politică şi culturală, dar şi numeroşi localnici.

Citeste mai mult: adev.ro/nkl19d
foto: http://peles.ro/

COMENTARII

COMENTEAZA SI TU



Ultimele comentarii
Contantin Ilie Iată cum se împlinește istoria ! Vezi „Păuleștii din Prahova, Repere monografice, amintiri” autor Constantin Ilie, editura Socieratea Culturală „ Ploiești Mileniul III„ .ediția 2012 p 38 și ediția 2016, p.42,
Bravooo! Felicitari!
Asta se întâmplă datorită faptului că nu avem cale de acces și pasaj subteran dinspre Poienarii Rali, zilnic navetiștii sunt nevoiți să traverseze peste Calea ferată uneori și chiar foarte des prin trenul de marfa garat la liniile 4 și 5 și chiar pe sub tren că sa poată ajunge la linia 1 și 3
Mai este disponibil postul de contabil?
Buna ziua, ma bucur sa aud despre orice masuri luate impotriva poluarii, dar problema de baza in judetul dumneavoastra este LIPSA PASARELELOR PE DRUMUL NATIONAL CARE STRABATE VALEA PRAHOVEI si care duce la blocarea timp de ore a autovehicolelor in localitati precum Breaza, Comarnic, Sinaia, Azuga sau Busteni! Daca ati construi aceste PASARELE pentru a inlocui trecerile de pietoni, masinile ar trece mai repede iar indicele de poluare ar scadea simtitor (stiut fiind ca emanatiile de gaze toxice sunt mai mari cand masinile stationeaza si pornesc incontinuu, in loc de a se deplasa cu viteza). PUNETI ODATA PASARELE PE DRUMUL NATIONAL CARE TRAVERSEAZA VALEA PRAHOVEI! O intreaga Romanie v-ar multumi!
Curs valutar
EUR Euro 4.7354 -0.0009
USD Dolarul SUA 4.2654 -0.0292
GBP Lira sterlina 5.3123 0.0186
CHF Francul elvetian 4.3212 -0.0151
XAU Gramul de aur 206.5613 -1.1509