ISU: Opt din zece români nu ştiu cum să reacţioneze în cazul unui cutremur - COMUNICAT DE PRESA

22 Feb 2018 02:50
ISU: Opt din zece români nu ştiu cum să reacţioneze în cazul unui cutremur - COMUNICAT DE PRESA
Comportamentul preventiv în utilizarea surselor de gaze şi energie poate salva vieţi în cazul unui cutremur
●Opt din zece români nu ştiu cum să reacţioneze în cazul unui cutremur;
●Majoritatea ar putea lua decizii care li s-ar putea dovedi fatale sau ar încetini intervenţia salvatorilor;
●Cunoaşterea măsurilor de siguranţă în ceea ce priveşte sursele de gaze naturale şi electricitate este esenţială în timpul şi după producerea unui seism;
80% dintre români nu ştiu cum să reacţioneze în cazul unui seism, iar cei mai mulţi dintre ei ar putea lua decizii care li s-ar putea dovedi fatale sau ar îngreuna intervenţia salvatorilor. Aceasta a fost concluzia alarmantă a unui studiu realizat în rândul populaţiei adulte din România, studiu pe care s-a fundamentat campania de informare „Nu tremur la cutremur”, lansată în luna ianuarie a acestui an.
E.ON România s-a alăturat campaniei Ministerului Afacerilor Interne, derulată la nivel naţional prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (I.G.S.U.), ce are ca principal obiectiv informarea cetăţenilor cu privire la modalităţile şi regulile de comportare ce trebuie respectate înainte, în timpul şi după producerea unui seism.
„În România au loc zilnic cutremure de mică intensitate şi este foarte important să cunoaştem principalele modalităţi prin care putem să ne protejăm, atât pe noi înşine, cât şi familiile noastre sau colegii de serviciu pe durata producerii unui cutremur, precum şi ceea ce trebuie să facem imediat după producerea seismului”, a declarat Frank Hajdinjak, director general al E.ON Romania.
În prima lună de la lansarea campaniei, reprezentanţii inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, împreună cu voluntarii E.ON, au derulat mai multe acţiuni de informare a cetăţenilor, prin distribuirea materialelor tipărite special realizate pentru diseminarea mesajelor campaniei.

Prin aceste materiale sunt popularizate regulile care trebuie respectate în amenajarea locuinţei pentru limitarea pericolelor în caz de cutremur şi modul în care cetăţenii trebuie să reacţioneze în timpul producerii seismului în funcţie de locul în care se află în momentul respectiv: acasă, la serviciu, pe stradă.
În cadrul campaniei vor avea loc exerciţii de simulare a producerii unor situaţii de urgenţă în cadrul cărora cetăţenii vor fi învăţaţi cum să se comporte în cazul producerii unor astfel de evenimente.
„Conştientizarea populaţiei cu privire la comportamentul care trebuie adoptat în cazul unui cutremur este unul dintre principalele obiective instituţionale ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, care poate fi însă cel mai bine realizat cu sprijinul tuturor componentelor societăţii civile”, a declarat col. Nicolae Cornea, şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (I.G.S.U.).
Pe lângă măsurile necesare pregătirii şi amenajării locuinţei în eventualitatea unui seism, respectiv cele legate de comportamentul ce trebuie adoptat înaintea, în timpul şi după producerea cutremurului, foarte importantă este şi cunoaşterea şi însuşirea măsurilor de siguranţă în ceea ce priveşte sursele de gaze naturale şi electricitate.
Ce trebuie să faci înainte de cutremur?
• asigură-te că ştii de unde se întrerupe alimentarea cu gaze naturale şi cu energie electrică;
• asigură-te că sistemele de încălzire (centrala termică, boilerul, soba, radiatoare electrice etc.) sunt montate corect şi solid fixate pentru ca în caz de cădere sau răsturnare să nu rupă conductele de gaz, să nu atingă instalaţiile electrice sau să aprindă materiale inflamabile;
• asigură-te că articolele inflamabile şi produsele menajere chimice sunt depozitate departe de sursele de căldură şi în locuri în care nu se pot răsturna.
Ce trebuie să faci după producerea cutremurului?

• întrerupe alimentarea cu gaze naturale şi cu energie electrică;
• nu aprinde lumina şi nu folosi focul deschis - conductele stradale şi instalaţiile interioare de gaze naturale din clădiri pot fi avariate (rupte, fisurate, distruse) şi pot genera scăpări masive de gaze urmate de incendii sau explozii;
• verifică starea instalaţiei de gaz doar cu spumă de apă şi săpun, de îndată ce este posibil. În cazul în care constaţi scăpări de gaze, închide robinetul de alimentare cu gaze, deschide fereastra şi cheamă echipa de intervenţie a distribuitorului de gaze natural;
• nu te apropia la o distanţă mai mică de 20 metri de liniile electrice căzute sau suspendate deasupra solului şi nu permite altor persoane să se apropie;
• stai departe de orice obiect care ar putea atinge cablurile: un gard, un copac, o clădire, o maşină;
• atunci când cablurile electrice aeriene ating autovehiculul în care te afli, rămâi în interiorul acestuia, anunţă serviciile de urgenţă şi aşteaptă sosirea echipajelor de intervenţie;
• foloseşte o lanternă pentru iluminat. Evită folosirea lumânărilor pentru a nu provoca o explozie sau un incendiu;
• nu încerca să repari singur defecţiunile produse la instalaţii electrice sau de gaze naturale. Reparaţiile se fac doar de către specialişti autorizaţi.


COMENTARII

COMENTEAZA SI TU



Ultimele comentarii
LOCUITORII DE LA BUCOV CREDETI CA NU STIAU CA TERENUL ESTE MAI JOS DECAT STRADA ,DE CE NU AU INALTAT CURTILE SI TEMELIA LA CASA TREBUIA SA AIVA U1 METRU DE LA DRUM , OARE AU FOST COMOZI ,CA DACA AU FACUT BARTAI CASELE BANUIESC CA AU AVUT SI BANI PTR CONSTRUCTII ?
Salutari din Iasi! Doamna, va spun in primul rand ca va stimez foarte mult, ca abia pot sa estimez dimensiunea incercarilor pe care le-ati traversat pana acum. Empatizez cu Dvs. pana peste poate, o data pentru ca imi aduc aminte de colegul meu Aurel, din scoala generala, cu o dizabilitate notabila, ce-i drept – de intelect, diferita de a lui Rares (oare am retinut bine?), o data pentru ca sunt parinte si inteleg participativ provocarea formarii unui om, o data pentru ca sotia mea se ocupa - ca si profesie - de integrarea copiilor mai greu integrabili (autism, add, adhd, Asperger, Down, tetraplegici) si oarecum cel mai abitir pentru ca eu fac proteze oculare pentru oameni care si-au pierdut, pe langa vedere, globul sau globii oculari cu totul. Imi dau seama cat de provocator a fost sa ridicati acest om pana la aceasta varsta ca sa-l faceti integrabil (inteleg ca este elev la Cuza, corect?). Aveti respectul meu profund pentru asta, eu personal nu sunt convins ca as fi putut duce o asemenea cruce. Permiteti-mi, va rog, sa va expun punctul meu de vedere, nu neaparat dezinteresat, rezonez foarte mult cu situatia Dvs., ci mai degraba, extern: In primul rand, indiferent de dizabilitatea fiului Dvs., societatea in care doriti Dvs. sa-l integrati (si va aplaud pentru asta, fara sa vreau stiu ce se intampla in scolile speciale) este societatea oamenilor fara dizabilitati. Acum.. e posibil sa ma insel, sau sa nu-mi mai aduc aminte precis, au trecut si peste mine cativa ani de cand am terminat liceul, dar.. este nefiresc pentru un adolescent sa fie insotit de mama sa la scoala. Imi imaginez ca Dvs. considerati imperios necesar acest aspect pentru evolutia fiului Dvs., insa, corectati-ma daca gresesc, oare nu se simte umilitor? Eu intram in pamant cand venea cineva sa ma ia de la liceu, era, pentru mine, desconsiderarea suprema a puterii masculului feroce inspre care accedeam si afirmam eu ca ma transform. Bun, acest lucru pur si simplu nu e posibil in cazul fiului Dvs., va trebui sa-l preluati mereu de la scoala, dar va rog sa pastrati in minte - cand vreti sa va insotiti fiul in viata sa sociala, pentru ca, la acel moment, viata sociala este in sala de curs – va rog sa retineti si umilinta pe care o resimtim noi, ca si tineri masculi fortosi (cel putin noi asa ne vedem, va asigur, chiar daca ne cizelam “superputerile” abia dupa facultate). Pe nesimtite, nevoia sa de aparteneta intr-un grup de oameni fara dizabilitati a inceput sa se simta la varsta asta, iar integrarea sa, cu siguranta, a inceput, independent de Dvs. Nevoia de trib a omului este o chestiune ancestrala si onest va spun ca e una benefica si foarte mobilizatoare, in special la baieti. Apoi, fortuit, Rares este in acest moment cvasidependent de prezenta Dvs. – inteleg asta. Si, va place sau nu, aveti dreptate, va fi mereu cvasidependent de cineva. Va intreb, oare nu e momentul sa-i permiteti sa-si dezvolte niste mecanisme sanatoase si asumate de dependenta fata de lumea inconjuratoare in care se va dezvolta pana la final? Nici mie nu-mi convine efemeritatea mea, insa trebuie sa le acceptam si sa le lasam, sa le formam chiar puilor nostri de om uneltele necesare pentru adaptare la lumea in care vor creste ei. Din cate afirma postvorbitoarea Dvs. in acest interviu, (presupun ca este Directorul colegiului), Rares este un elev performant. Aveti incredere in el ca se va descurca pe cont propriu – este, poate, cel mai insemnat combustibil pe care il poate primi un tanar de la parinti la acea varsta, cu mult mai insemnat decat prezenta sau banii. Pentru mine, acel “am incredere in tine ca poti sa zbori cu aripile tale” sigur a fost. Credeti in forta lui de izbanda, viata e lunga si trebuie sa termine singur opera umana pe care ati inceput-o Dvs. Nu va ascund, coincidenta face ca am cunoscut-o pe diriginta lui Rares, cu 14-15 ani in urma, cand eram vicepresedinte in forumul judetean al elevilor, organizatie care a prins grai, in mare parte, gratie implicarii sale in educatia noastra si mentoratului novicilor aidoma mie. Nu-mi vine in minte un dascal mai iscusit, tin minte ca o asociam, inca de atunci, lui Sidney Poitiers din “To Sir, with love”. A fost profesorul care a trezit in mine interesul pentru exprimare, pentru libertate, omul care m-a facut sa constientizez ca nu sunt doar nr. matricol 4207, ca am forta sa devin ce vreau eu. Imi dau seama ca sunteti foarte implicata emotional, nici nu ati avea cum sa nu fiti, insa, din punctul meu de vedere, nu gasesc un profesionist mai potrivit si mai dedicat pentru situatia actuala. Imi aduc aminte si de momentele in care ma punea sa redactez de 5 ori un material pentru un proiect, pentru ca “nu are substanta / nu e nimic inedit / ai folosit limbaj de lemn, etc.”, dar, mai cu seama, imi amintesc ca nimic nu era mai presus pentru domnia sa decat interesul elevului. A fost motorul care pe mine m-a facut adultul de care, cu smerenie, va spun ca are o voce care se aude. Va marturisesc ca nu am nici un interes in a va supara, iar de judecat – nici nu indraznesc, pur si simplu nu sunt capabil. Va spun insa, parerea unui om de la mare distanta – temporala / geografica / conjuncturala: indiferent de cadrele legale, care va pot fi potrivite sau potrivnice, e momentul sa-I permiteti lui Rares sa zboare, fara Dvs., oricat de greu si de dureros ar fi.
Se stie in cadrul institutiei, de către toti, atat elevi cat si profesori ca la clasa s, au facut cu drag eforturi sustinute sa poata fi integrat frumos copilul. Mamei i s.a permis accesul in clasa,timp de peste 1 an, pana cand se pare ca a inceput sa isi asume prerogative pe care nu le avea, sa intervina in relațiile dintre elevii clasei, să spună ca x sau y metoda de predare ii pare nu se stie cum, ca mai bine profesorul x sau elevul y sa fie in felul z. Etc. Lucruri care nu mai aveau nimic in comun cu scopul prezentei dansei acolo. Elevii s.au revoltat, parintii lor au solicitat ca doamna sa nu mai stea in clasa in ore,avand in vedere ca toti copiii din clasa si.au aratat deschiderea si disponibilitatea sa il ajute pe elev sa aiba notite luate, corect scrise, inregistrate, după caz. Dirigintele clasei s.a implicat cum putin probabil ca poate un alt profesor sa o faca mai bine, tot ce se poate doar sa ii fie bine copilului. Sa aiba sansa ,in ciuda handicapului,sa traiasca intr.un colectiv de tineri de varsta lui. Sa i se dea acces,in masura în care se putea, la normalitatea varstei,la un grad necesar de independenta. Din păcate aici pare sa fie o chestiune de orgoliu. Exista in liceu un caz similar - elev nevăzător- adus de tata la școală. Nicio problema acolo. Oare cum se poate? Ce urât cum in loc sa fie apreciate lucrurile de mare dedicare sufleteasca pe care unii prof.le fac, se prefera deturnarea realității in numele "senzaționalului" ieftin.
trist, dar adevarat!
Feicitari, baieti!
Curs valutar
EUR Euro 4.6606 -0.0017
USD Dolarul SUA 3.7828 0.0048
GBP Lira sterlina 5.2734 -0.0127
CHF Francul elvetian 4.0372 -0.0036
XAU Gramul de aur 161.5578 -0.9276