Biserica Ortodoxă cinstește persoana Sfântului Duh în Duminica Cincizecimii și a doua zi după ea, la sărbătoarea Sfintei Treimi (numită și Lunea Sfântului Duh).
Cincizecimea se numește așa pentru că se prăznuiește la 50 de zile după Paști. În Vechiul Testament, Cincizecimea amintea de primirea Legii pe Muntele Sinai, de suferințele evreilor în pustiu, precum și de necazurile cele multe prin care au trecut, până să ajungă în pământul făgăduinței, unde s-au îndulcit de roade, de grâu și de vin. De aceea, la această sărbătoare se mulțumea lui Dumnezeu și pentru secerișul nou. Unii tâlcuitori spun că Cincizecimea ar fi fost orânduită la evrei și pentru cinstirea numărului șapte, întrucât acest număr adunat de șapte ori cu el însuși, dă numărul de cincizeci de zile fără una. La evrei nu numai zilele se numărau așa, ci și anii, în care ei sărbătoreau Jubileul, adică după trecerea a de șapte ori șapte ani. În acel an jubiliar, ei lăsau pământul nesemănat și vitele la odihnă, iar robilor dobândiți cu bani, li se dădea libertatea să plece.
În Noul Testament, această zi amintește de venirea Duhului Sfânt peste Apostoli, Duh Care ne dă Legea duhovnicească, ne călăuzește spre tot adevărul și ne învață cele plăcute lui Dumnezeu. Astfel, Cincizecimea ne arată ieșirea din răutatea necredinței și ziua întemeierii Bisericii în chip văzut.
Mântuitorul Iisus Hristos făgăduise, înainte de pătimirea Sa, trimiterea Sfântului Duh, zicând: De folos este ca Eu să Mă duc; că de nu Mă voi duce Eu, Mângâietorul nu va veni (Ioan 16, 7). Și iarăși: Voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor va trimite vouă: Duhul adevărului, Care din Tatăl purcede (Ioan 14, 16; 15, 26). Iar după Înviere, înainte de Înălțarea la cer, iarăși a zis: Însă voi să rămâneți în Ierusalim, până când vă veți îmbrăca cu putere de sus (Luca 24, 49). Deci, făgăduindu-le pe Mângâietorul, acum L-a trimis lor pe Acesta de la Tatăl.
Cititi mai multe pe http://basilica.ro/19-d-†-pogorarea-sfantului-duh-cincizecimea-sau-rusaliile-duminica-a-viii-a-dupa-pasti/
Sursa: basilica.ro