Pe 28 iulie se sărbătorește Ziua Națională a Ambulanței. Cu aveastă ocazie, șeful Departamentului pentru Situatii de Urgență, Raed Arafat a transmis următorul mesaj:
“Dragi colegi, cu ocazia Zilei Naționale a Ambulanței, pe care o sărbătorim an de an pe data de 28 iulie, doresc să adresez mulțumirile și înalta mea considerație pentru munca depusă de dumneavoastră în sprijinirea și salvarea românilor aflați în suferință. Fiecare dintre dumneavoastră, medici, asistenți, ambulanțieri, voluntari, prin sacrificiile și rezultatele obținute depuse în slujba binelui comun, ați câștigat în acești ani un loc privilegiat în inimile românilor, unde respectul și admirația pentru toți salvatorii, personajele-cheie ale sistemului integrat de urgență din România care luptă cot la cot, împreună pentru a da o nouă șansă la viață, sunt la loc de cinste.
Așa cum bine știm, Serviciile de Ambulanță sunt parte a sistemului integrat de urgență din România, deci implicit și parte a sistemului de siguranță națională, implicat în salvarea de vieți omenești, fiind alături de celelalte servicii de urgență din România. Ele împreună, cu mult profesionalism, implicare, dăruire si grijă pentru oameni converg către ceea ce România deține în acest moment, și anume un serviciu de urgență complex, integrat, performant și competitiv în raport cu serviciile de urgență publice regăsite în alte state.
Departamentul pentru Situații de Urgență, fiind structura care coordonează operațional Serviciile de Ambulanță din România, a făcut pași concreți și palpabili în vederea continuării îndeplinirii obiectivelor propuse încă de la înființare, în 2014, orientate cu precădere pe linie legislativă, dotări, pregătirea personalului de intervenție etc.. De-a lungul timpului, o parte din aceste obiective au fost atinse, iar altele sunt în curs de realizare, tocmai în ideea de a crește din punct de vedere calitativ sistemul de urgență.
DSU, prin natura sa organizatorică canalizată spre îndeplinirea unor strategii de consolidare a sistemului integrat de urgență, cu sprijinul tuturor componentelor care îl întregesc au depus eforturi în continuarea oferirii unor servicii de calitate cetățenilor prin implicarea în pregătirea personalului și creșterea calității de răspuns în situații de urgență.
Pentru că vorbim de evoluție și consolidarea sistemului integrat de urgență, în perioada care urmează, printr-un proiect derulat prin finanțare europeană (prin IGSU al MAI), 1200 de ambulanțe vor fi achiziționate, mare parte dintre acestea fiind destinate Serviciilor Publice de Ambulanță. Acestea se vor adăuga celor 821 de ambulanțe deja achiziționate și predate în ultimii ani colegilor de la Ambulanță. Totodată, 700 de ambulanțieri și conducători auto vor intra în perioada următoare într-un program de pregătire în conducere preventivă, cursurile fiind finanțate din fonduri europene. Fiind vorba despre pregătire, un punct esențial în îndeplinirea obiectivului nostru de a oferi servicii de calitate cetățenilor l-a constituit formarea/atestarea în medicina de urgentă, (proiect derulat de IGSU din cadrul MAI) a celor 1500 de asistenți medicali din cadrul structurilor de primiri urgente și a serviciilor publice de ambulanță. Totodată, un alt element important din activitatea DSU, cu importanță în creșterea nivelului de pregătire al personalului din serviciile de ambulanță este reprezentat de dezvoltarea noii curricule de formare a programului de atestat pentru asistenții medicali si a cursurilor din noua curriculă de formare.
Experiențele din ultimii ani caracterizate prin situații de urgență complexe și diverse, ca de exemplu, accidente cu victime multiple, incidența fenomenelor meteo extreme, pandemie etc., dar și intervenția la cazurile zilnice ne-au demonstrat tuturor, că doar împreună, acționând integrat putem răspunde rapid când comunitățile sunt în pericol.
Un exemplu prin care s-a putut observa legătura strânsă, interdependentă și interconectată, care există între componentele sistemului integrat de urgență s-a evidențiat mai ales în plină criză sanitară, generată de pandemia de COVID-19, când, atât echipajele SMURD care au responsabilitate pe linia medicinei de urgență cât și Inspectoratele pentru Situații de Urgență prin pompieri au oferit sprijin permanent SAJ/SABIF, în momente când solicitările de testare a cetățenilor la domiciliu depășiseră puterea de acoperire a Serviciilor de Ambulanță, pe raza București-Ilfov și nu numai, alocând resurse tehnice și umane fără de care nu puteam trece peste momentele limită din acea perioadă.
Sistemul național integrat de urgență dezvoltat în ani de zile care înglobează toate structurile cu rol în gestionarea situațiilor de urgență și salvării de vieți a demonstrat în timp că numai lucrând împreună, unitar, integrat, obiectivul nostru de căpătâi, de a sprijini, a ajuta și salva oameni, poate da rezultate.
Dragi colegi, misiunile dificile îndeplinite cu succes pe care le realizați alături de celelalte structuri angrenate în salvarea de vieți nu ne oferă decât garanția că țara noastră prin calitatea serviciilor de urgență oferite cetățenilor deține un management al situațiilor de urgență stabil, performant, adaptat nevoilor societății, un adevărat reper al performanței pe zona situațiilor de urgență.
Împreună, acționând integrat, suntem mai puternici și mai aproape de îndeplinirea scopului nostru comun, al profesioniștilor din domeniul medicinei de urgență, rămânând fideli jurământului care ne conduce pe acest drum al binelui, de a ajuta și salva oamenii aflați în suferință, punând interesul comun al salvării de vieți înaintea oricărui alt interes, personal, politic sau instituțional.
La mulți ani, dragi colegi! Vă doresc sănătate și multă putere de muncă în îndeplinirea misiunilor dumneavoastră!”