Ministerul Educației a lansat, recent, în consultare publică un proiect important pentru formarea inițială și continuă a profesorilor din învățământul preuniversitar, ce include profilul și standardele profesionale. Acestea sunt organizate pe domenii de competențe, etape de carieră și niveluri de învățământ: educație timpurie, învățământ primar, gimnazial și liceal, tehnologic și tehnologic dual.
"Profilul profesional al cadrului didactic reflectă competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră, acele cunoștințe, abilități și atitudini necesare cadrelor didactice pentru a asigura o educație de calitate și pentru a sprijini atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui copil/tânăr.
Profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și 3 etape de carieră didactică: licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.
Domeniile de competențe:
Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață
Curriculum și proces didactic
Mediu de învățare și stare de bine
Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea
Etică, reflexivitate și învățare continuă
Dezvoltare instituțională
Tehnologie digitală în educație
Evoluția în carieră are la bază principiul învățării pe tot parcursul vieții, fiind urmărită și certificată pe baza unor standarde profesionale, care atestă progresul în dezvoltarea competențelor, adaptarea și asumarea de noi roluri profesionale, eficiența activității.
Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate de un grup de lucru coordonat de conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice - director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.
Acest profil a integrat și a valorificat dezvoltările anterioare din țara noastră și din alte țări, coroborând repere legislative naționale actuale, repere metodologice din literatura de specialitate și recomandări la nivel european și internațional, se arată în comunicatul de presă al Ministerului Educației.