Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos, a anunțat, marți, lansarea programelor Rabla Clasic și Rabla Plus pentru anul 2021, programe care vor debuta la 26 aprilie.
"În ședința de Guvern de astăzi vom prezenta bugetul Administrației Fondului de Mediu, instituția care finanțează Rabla Clasic și Rabla Plus. Sunt programele prin care ministerul își dorește ca parcul auto din România să fie reînnoit. Bugetul pe care îl prezentăm astăzi în Guvern are un buget dublu pentru mașinile electrice față de 2020. A fost o decizie prin care am venit în întâmpinarea tendințelor internaționale și tendințelor de pe piața românească", a spus ministrul Barna Tánczos.
Potrivit acestuia, numărul mașinilor electrice cumpărate în România în primele trei luni a crescut.
În acest an, Programul Rabla Clasic vine cu modificări substanțiale, în ceea ce privește prima de casare, aceasta fiind majorată de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, dar apar și alte modificări, menite să îi sprijine pe cei care doresc să aplice.
O altă noutate a Programului Rabla Clasic o reprezintă valoarea ecobonusurilor acordate pentru stimularea achiziționării autoturismelor cât mai puțin poluante, în funcție de tehnologia folosită, acestea fiind, de asemenea, majorate astfel:
 ecobonus în valoare de 1.500 de lei la achiziționarea unui autovehicul nou, exceptând motocicletele, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO_2/km NEDC în regim de funcționare mixt, conform informațiilor înscrise în COC, sau echipat cu motorizare GPL/GNC;
 ecobonus în valoare de 1.500 de lei în cazul în care în COC este înscrisă și cantitatea de emisii de CO_2 conform standardului WLTP, pentru autovehiculul nou exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 105 g CO_2/km NEDC în regim de funcționare mixt, sau echipat cu motorizare GPL/GNC;
 ecobonus în valoare de 1.500 de lei în cazul în care în COC este înscrisă doar cantitatea de emisii de CO_2 conform standardului WLTP, se acordă pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 124 g CO_2/km WLTP în regim de funcționare mixt;
 ecobonus în valoare de 3.000 de lei la achiziționarea unui autovehicul nou, exceptând motocicletele, echipat cu sistem de propulsie hibrid.
Ecobonusurile se pot cumula în cazul în care mașina nouă îndeplinește ambele condiții, ajungându-se astfel la o reducere de 12.000 de lei din prețul total al autovehiculului nou.
Pentru achiziționarea de motociclete noi în schimbul predării spre casare a unui autovehicul uzat, se acordă o primă de casare de 5.500 de lei.
O altă modificare vizează posibilitatea ca primele de casare să fie transferate între toate tipurile de persoane fizice sau juridice. Această schimbare va permite accesarea programului și de către cei care nu au o mașină veche de casat.
De asemenea, a fost introdusă interdicția de înstrăinare a autovehiculelor nouachiziționate în cadrul programului, precum și obligativitatea restituirii finanțării în cazul nerespectării acestei interdicții.
Ediția din acest an a Programului Rabla Clasic va beneficia de un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mare decât în 2020.
Pentru Programul Rabla Plus 2021, avem cel mai mare buget de până acum, 400 de milioane de lei, dublu față de bugetul de anul trecut, dat fiind interesul deosebit pentru acest tip de autovehicule.
În cadrul Programului Rabla Plus se acordă două tipuri de ecotichete, respectiv 45.000 de lei pentru mașinile full electrice și 20.000 de lei pentru mașinile hibrid plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autoturismului nou. Cei care vor dori să renunțe la o mașină veche, poluantă, și să achiziționeze un autovehicul electric vor beneficia atât de prima de casare acordată prin Programul Rabla Clasic, în valoare de 7.500 de lei, cât și de ecotichetul alocat în cadrul Programului Rabla Plus.
foto ilustrativ https://turbomag.ro/